מאת: ארנון שוורצמן
איך מחברים את התלמיד לחומר הלימוד ולמקצוע הנלמד, מה היא הדרך שתגרום לו להרגיש שהמשימה אפשרית ושהוא מוכן להשקיע בה? אלו ארבעת העקרונות לכך
- זיהוי מיומנויות ויכולות הלמידה של התלמיד
בשיעור פרטי אפקטיבי המטרה היא לחזק את מיומנויות הלמידה של התלמיד ולשפר את הישגיו. המטרה הראשונית של המורה הפרטי היא לזהות את מיומנויות הלמידה של התלמיד. יש תלמידים שמגיעים לשיעור מתוך קושי להגיע להישגים בתחום הלימודי, בזמן שאחרים מגיעים לשיעור פרטי למרות שיש להם ציונים טובים, מתוך מטרה להגיע לציונים גבוהים אפילו יותר. המשותף לכל התלמידים הוא שלכולם יש יכולות למידה, רק שהיכולות הן שונות בין תלמיד לתלמיד.
זיהוי יכולות התלמיד הן בסיסיות והמורה צריך להבין מהן החזקות של הילד ובאיזה מטלות בעיקר הוא זקוק לעזרה. בשלב זה, מומלץ להבין האם הילד מסוגל למשל לשנן חומר בעל פה, האם הוא מסוגל לפתור תרגילים באופן עצמאי ועוד.
- התאמת רמת ההוראה ליכולות התלמיד
לאחר זיהוי היכולות והבנת מיומנויות הלמידה של התלמיד, המורה צריך להתאים את שיטות הלימוד שלו ליכולות ולהעדפות של התלמיד. מומלץ לבחור טכניקות למידה שמתאימות לתלמיד עצמו, למשל ישנם תלמידים שנדרשים לקרוא באופן ויזואלי את הטקסט ואינם מסוגלים כלל להבין את הטקסט כשמקריאים להם אותו. אחרים, דווקא מעדיפים הקראה על ידי המורה ולא קריאה עצמאית. באמצעות זיהוי יכולותיו בשלב הראשון, המורה יוכל לבחור שיטת לימוד שתתאים לילד.
בהקשר הזה חשוב להדגיש שניתן לעשות זאת באמצעות דרכים שונות ויצירתיות, למשל באמצעות דימויים מעולם הספורט אם התלמיד חובב ספורט, או מכל עולם תוכן אחר – רכב, מוזיקה, סדרות טלוויזיה ועוד. יש תלמידים שהפרעת הקשב שלהם דורשת ללמוד בזמן שהם מבצעים פעולה אחרת – שרים שיר, קולעים לסל או מקלידים במחשב. כל דרך היא מקובלת, כל עוד היא תורמת לילד להבין בצורה טובה יותר.
התאמה טובה, תבוא לידי ביטוי בהתקדמות התלמיד לאורך השיעורים ובירידת תחושת התסכול בזמן הלימוד. כך, התלמיד יוכל לחוות הצלחות רבות יותר, ליהנות מהתהליך ולהגיע להישגים גבוהים יותר.
- לימוד התכנים בשלבים
בחיים שלנו אנחנו לומדים כל הזמן, אבל זה קורה בהדרגה. גם על המורה הפרטי להתנהל בצורה דומה ולהעביר את תכני הלימוד בשלבים. השלב הראשון הוא להסביר את הנושא בשפה הפשוטה ביותר. לעיתים, ניתן בשלב זה גם להתעלם ממושגים מרכזיים שעלולים להיות מסובכים להבנה. רק לאחר הבנת הבסיס ניתן להתקדם לשלב הבא, לימוד המושגים המקצועיים תוך שימוש בדוגמאות רבות כדי להסביר אותם. דוגמאות מתחומי חיים שמדברים על התלמיד, לדוגמה מתוך תחביבים שלו, יעבדו טוב יותר. חשוב להגיע בהדרכה אל המושגים המתקדמים, אחרת הדבר יכול לגרום לתלמיד להירתע ולחוש תסכול. בדרך זו של לימוד בשלבים, ניתן להגיע לרמה המקצועית הגבוהה ביותר ולהבנה מעמיקה של התכנים. בשיטה כזו ההתקדמות תהיה איטית אמנם, אבל יסודית ובטוחה.
על מנת להביא את התלמיד לקו הסיום בהצלחה, מורה העובד בשיטת שלבים מחלק את המטרה הרחוקה למספר מטרות קטנות יותר. כך התלמיד נמצא כל הזמן בתחושה שהוא קרוב להגיע ליעד ודרוש לו רק עוד מאמץ קטן. המשמעות היא לא לנסות להעביר לתלמיד את התורה כולה במהירות, אלא להציב לכל שיעור מטרה מרכזית מציאותית. על המורה הפרטי לאפשר לתלמיד להתקדם צעד אחר צעד בלמידה, עד למצב ששני הצדדים מרגישים בשליטה, נהנים מהתהליך ויכולים להגיע יחד להישגים גבוהים יותר.
- הצגת המטרה של המקצוע ותרומתו לעתיד התלמיד
כדי לחבר את התלמיד למקצוע ולעודד אותו להשקעה, חשוב להסביר לו את ה"רציונל" שעומד מאחורי אותו מקצוע. הכוונה היא לשימוש של אותו מקצוע בהמשך החיים. כל מקצוע שהתלמיד לומד במהלך הלימודים יוכל לשמש אותו בהמשך חייו הבוגרים ועל המורה להדגיש זאת, על מנת להגדיל את המוטיבציה ללמידה. בין אם מדובר במקצוע שיכול לאפשר לתלמיד להתקבל ללימודים אקדמיים, להרוויח כסף רב יותר, לבחור מקצוע מועדף עליו ועוד, חשוב להציג את היתרונות הללו, על מנת לקשר את המקצוע לחיים האמיתיים.
לדוגמה, למידת ספרות או לשון יכולה לסייע רבות לתלמיד בעתידו בהבנת טקסטים, לניסוח הודעות או מכתב לראיון עבודה בה הוא יהיה מעוניין בעתיד. לימודי חמש יחידות במתמטיקה ואנגלית הם תנאי כניסה לתחומי לימוד אקדמיים רבים, המאפשרים עבודה במקצועות מגוונים, ביניהם מקצועות ההיי-טק וההנדסה. לכל מקצוע לימודי יש תרומה רבה להמשך הלימודים באקדמיה, להשתלבותו של התלמיד בעולם העבודה בבגרותו ובכלל, לעיצוב אישיותו.
נושא זה קריטי ללמידה וקשור ליצירת מוטיבציה פנימית אצל התלמיד. תלמידים רבים אינם בעלי מוטיבציה גבוהה ללמידה במקצועות מסוימים, רק מכיוון שהם לא מבינים שהלמידה חשובה לא רק בעבור השגת ציון גבוה במבחנים או בבגרויות, אלא להמשך חייהם. לכן, חשוב להתמקד בהיבט זה כבר בתחילת תהליך הלימוד, על מנת ליצור תיאום ציפיות בין המורה לתלמיד ולעודד מוטיבציה ללמידה מתמשכת ולא חד פעמית לקראת מבחנים.