מאת: ארנון שוורצמן

סיכום מאמר במסגרת עבודה אקדמית כמו סמינריון, תזה, או בכלל סיכום שנדרש הסטודנט להציג בכיתה במהלך קורס? לכל אחד מהסיכומים מטרות אחרות, ולכן גם דרישות אחרות

סטודנט נדרש לסכם מאמר כשהוא כותב עבודה – סמינריון, תזה – או כמטלה במסגרת קורס. כל אחד מהסיכומים הללו הוא שונה במאפיינים שלו, מהסיבה הפשוטה שמטרת הסיכום היא שונה בכל אחד מהם. ההבנה הזו היא בסיסית וחשובה עוד לפני שמתחילים לסכם מאמר.

לעניין הסיכום עצמו:

  1. סיכום מאמר לצורך כתיבת עבודה (סמינריון או תזה)

הנפוץ מכולם הוא הסיכום שנדרש הסטודנט לבצע לצורך כתיבה עבודה אקדמית. איך מתחילים? קודם כל, חשוב להבין מה התוכן אותו אנחנו מחפשים בתוך המאמר. סטודנטים רבים מסכמים את המאמר כולו ומאבדים כך זמן יקר. עבודה הרי מורכבת ממספר מאמרים והסטודנט נבחן לא מעט על היכולת לשלב ביניהם ולצוד את המשפטים הרלוונטיים לנושא שלו מתוך כל מאמר.

לכן לא מומלץ לסכם את המאמר  כולו וגם אין צורך בקריאה של כל המאמר. נשאל את עצמנו קודם כל: מה התוכן אותו אנחנו צריכים עבור העבודה אותה אנו כותבים?

איך נזהה מהם התכנים הרלוונטיים? נעבור על כותרות המאמר וכותרות הביניים, כדי להבין מהם הנושאים בהם עוסק המאמר. כדי לדעת מהם המונחים התיאורטיים אליהם יש התייחסות במאמר, מספיק עיון בסקירת הספרות.

אם מדובר במאמר מחקרי ואנחנו מעוניינים בתוצאות אליהם הגיעו החוקרים, נוכל למצוא אותן בתקציר המופיע בפתיחת המאמר, או לחלופין לגשת לפרק הדיון, שבתחילתו יופיעו התוצאות. אם חשוב לנו להבין את התוצאות לעומק נוכל לקרוא את פרק התוצאות כולו ולהיעזר בטבלאות ובתרשימים המופיעים בו.

  1. סיכום/ הצגת מאמר במסגרת קורס

סיכום מאמר במסגרת קורס דורשים בדרך כלל מהסטודנט להגיע לשיעור לאחר שסיכם את עיקרי המאמר. מטלה כזו דורשת לסכם מידע מכל פרקי המאמר

 

 

אז שיהיה בהצלחה בסיכום המאמרים 😉

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *