מאת: ארנון שוורצמן
סיכום מאמר במסגרת עבודה אקדמית כמו סמינריון, תזה, או בכלל סיכום שנדרש הסטודנט להציג בכיתה במהלך קורס? לכל אחד מהסיכומים מטרות אחרות, ולכן גם דרישות אחרות
סטודנט נדרש לסכם מאמר כשהוא כותב עבודה – סמינריון, תזה – או כמטלה במסגרת קורס. כל אחד מהסיכומים הללו הוא שונה במאפיינים שלו, מהסיבה הפשוטה שמטרת הסיכום היא שונה בכל אחד מהם. ההבנה הזו היא בסיסית וחשובה עוד לפני שמתחילים לסכם מאמר.
לעניין הסיכום עצמו:
- סיכום מאמר לצורך כתיבת עבודה (סמינריון או תזה)
הנפוץ מכולם הוא הסיכום שנדרש הסטודנט לבצע לצורך כתיבה עבודה אקדמית. איך מתחילים? קודם כל, חשוב להבין מה התוכן אותו אנחנו מחפשים בתוך המאמר. סטודנטים רבים מסכמים את המאמר כולו ומאבדים כך זמן יקר. עבודה הרי מורכבת ממספר מאמרים והסטודנט נבחן לא מעט על היכולת לשלב ביניהם ולצוד את המשפטים הרלוונטיים לנושא שלו מתוך כל מאמר.
לכן לא מומלץ לסכם את המאמר כולו וגם אין צורך בקריאה של כל המאמר. נשאל את עצמנו קודם כל: מה התוכן אותו אנחנו צריכים עבור העבודה אותה אנו כותבים?
איך נזהה מהם התכנים הרלוונטיים? נעבור על כותרות המאמר וכותרות הביניים, כדי להבין מהם הנושאים בהם עוסק המאמר. כדי לדעת מהם המונחים התיאורטיים אליהם יש התייחסות במאמר, מספיק עיון בסקירת הספרות.
אם מדובר במאמר מחקרי ואנחנו מעוניינים בתוצאות אליהם הגיעו החוקרים, נוכל למצוא אותן בתקציר המופיע בפתיחת המאמר, או לחלופין לגשת לפרק הדיון, שבתחילתו יופיעו התוצאות. אם חשוב לנו להבין את התוצאות לעומק נוכל לקרוא את פרק התוצאות כולו ולהיעזר בטבלאות ובתרשימים המופיעים בו.
- סיכום/ הצגת מאמר במסגרת קורס
סיכום מאמר במסגרת קורס דורשים בדרך כלל מהסטודנט להגיע לשיעור לאחר שסיכם את עיקרי המאמר. מטלה כזו דורשת לסכם מידע מכל פרקי המאמר
- כותרת המאמר והצגת שמות החוקרים- בסיכום מאמר כמטלה כיתתית או בהצגת מאמר במצגת נהוג בדרך כלל לפתוח בהצגת הכותרת, שמות החוקרים וציון שנת ההוצאה של המאמר.
- סקירת ספרות- על איזה תיאוריות המאמר מתבסס ומה המונחים התיאורטיים המרכזיים בו. במאמרים רבים קל לנווט בתוך סקירת הספרות ולהבין יחסית בפשטות איפה נמצא כל מונח באמצעות מיקום תתי הכותרות בתוך הפרק.
- שיטת המחקר- מה השיטה בה נעשה שימוש במאמר אותו אנחנו מסכמים. מומלץ לציין אם מדובר בשיטה איכותנית או כמותית וכמובן להסביר את הנקודה הזו. עוד ניתן להוסיף הסבר על איך נאספו הנתונים בפועל: כמה אנשים השתתפו במחקר, איך בוצעה הדגימה ומהם כלי המחקר המרכזיים בהם השתמש הכותב.
- תוצאות המחקר- במאמר שנעשה בשיטה איכותנית ניתן לקרוא את פרק התוצאות ולהבין אותן, אך אפשר למצוא את המידע בפרק התקציר או בפרק הדיון.
- במאמר שנעשה בשיטה כמותית המצב מורכב יותר. מרבית האנשים אינם יודעים לקרוא ולהבין היטב את כלל המבחנים הסטטיסטיים המופיעים במאמר ומתקשים לסכם את פרק התוצאות. לכן מומלץ לפנות לטבלאות, תרשימים ומודלים המוצגים במאמר ויכולים להסביר יותר בקצרה את התוצאות המרכזיות
- דיון- מעבר לעיקרי הדברים במאמר, על הסטודנט לציין גם מה היו המגבלות המרכזיות במאמר ומה התרומה שלו "לאנושות" או למדע. את המידע הזה ניתן למצוא בדרך כלל בסוף פרק הדיון, שם החוקרים נוהגים להסביר זאת ובכך להדגיש את תרומתם המחקרית.
אז שיהיה בהצלחה בסיכום המאמרים 😉