מאת: ארנון שוורצמן
איך כותבים עבודת מחקר?
הכנת עבודה אקדמית מורכבת מעשרה שלבים.
ליווי מקצועי פרטני בכל אחד מהם הוא הדרך לכתיבת עבודה מנצחת במסגרת לימודים לתואר אקדמי,
נדרש הסטודנט להגיש עבודות מחקר, במסגרתן הוא חוקר תזה מסוימת בהתבסס על ספרות מקצועית וניתוח ממצאים,
בצורה איכותנית או כמותנית. כשפונים לקבלת עזרה בתהליך המורכב מומלץ להיצמד לעשרת השלבים הבאים בכתיבת עבודת מחקר:
1. בחירת נושא לעבודה
השלב הראשון, מן הסתם, יהיה בחירה של נושא לעבודה. מומלץ שלא לבחור נושא רחב מדי או כזה שיהיה קשה למצוא מידע עליו – בין אם מדובר בספרות מקצועית, מאמרים אקדמיים או נתונים כלשהם. כדי לבחור בהצלחה נושא, מומלץ לנסח מספר שאלות מחקר ממוקדות, כאשר העבודה תוכל לבוא בעצם כתזה חדשה, העונה עליהן.
2. תכנון תהליך הכתיבה ובחירת ראשי פרקים
כתיבת עבודת מחקר היא תהליך שיש לתכנן אותו. דרך נכונה עבור אדם הכותב עבודה תהיה קודם כל להגדיר ראשי פרקים ברורים. כך, אפשר לכתוב כל פרק בנפרד, תוך ריכוז, הקפדה ומבלי להתפזר. בין אם מדובר בעבודה כגון סמינריון תזה או עבודת מחקר במהלך התואר, חלוקה לראשי פרקים תעזור לכם להיות מסודרים ולהתקדם צעד אחר צעד להשלמת המשימה.
3. איסוף מאמרים וקטלוגם על פי ראשי הפרקים
הכנת עבודות לתואר כוללת לא מעט שעות בספרייה או במאגרי החיפוש הממוחשבים, כדי למצוא מאמרים בנושא הרלוונטי. כדי לאתר את המאמרים המתאימים, יש להיעזר בראשי הפרקים ולחפש מספר מאמרים מתאימים לכל פרק. הכמות לא חשובה יותר מהאיכות ומאמר טוב, הוא בין היתר כזה שאפשר לקבל ממנו השראה לכתיבה, לאזכר אותו ולהתבסס עליו במהלך הסקירה של העבודה.
4. תרגום מאמרים מאנגלית
במהלך הכנת עבודות לתואר אקדמי, נדרשים הסטודנטים לשלב יכולת קריאה ואזכור של תכנים מתוך מאמרים בספרות המקצועית הבין לאומית, אשר כתובים בשפה האנגלית. את המאמרים הללו יש לתרגם על פי כללי השפה הרשמיים ולא להסתמך על תרגום בעזרת אתרים או תוכנות באינטרנט, שעלולים להוציא משפטים מהקשרם ולהוביל לתרגום שגוי. בנוסף, חשוב לזכור שאין לתרגם את המאמר כולו אלא רק את החלקים הרלוונטיים לעבודה שלכם.
5. כתיבת סקירת הספרות
לאחר איסוף החומרים ותרגומם, ניגשים לכתיבת סקירת הספרות. יש מספר דרכים ושיטות לכתיבת פרק זה לדוגמה שיטת "המשפך", בה הסקירה נבנית מבסיס רחב ומתנקזת לשורה תחתונה מרכזית. בכל שיטה בה נבחר, חשוב להקפיד על סקירה הנעזרת באזכורים מתוך המאמרים כדי לגבש תזה, הכוללת משפטי חיבור ברורים ולא רק להדביק אוסף של ציטוטים מתוך מאמרים שונים, ללא הקשר. מדובר במשימה מורכבת האורכת זמן רב, אך היעזרות באדם המומחה בנושא בהחלט יכולה להוביל לכתיבה יעילה ומהירה יותר.
6. הכנת פרק השיטה
פרק השיטה הוא פירוט טכני לגבי סוגי המשתנים שלכם האופן שבו בוצע המחקר והסבר כללי אודות האנשים שנאספו. בפרק זה תציינו האם חילקתם שאלונים באופן ידני או ערכתם שאלון מקוון אשר הופץ ברשת האינטרנט? אילו קבוצות נבדקו וכדומה. יש צורך כמובן לבחור שיטת מחקר שתוכל לענות על התזה שאותה אתם שואפים לגבש ועל שאלת המחקר. גם בנושא זה ניתן להיעזר במנחים מקצועיים כבר בשלב בחירת השאלונים על מנת להבטיח שאכן נצליח לענות על מטרת המחקר.
7. ניתוח הממצאים
ניתוח הממצאים יכול להתבצע בשיטות שונות כאשר ישנן שתי שיטות נפוצות: ניתוח איכותני באמצעות הגדרת תמות (Themes) חוזרות או שימוש בניתוח כמותי באמצעים סטטיסטיים. בעלי כושר ביטוי גבוה עשויים להעדיף ניתוח איכותני, בעוד שבעלי חשיבה אנליטית יותר יבחרו בדרך כלל בניתוח סטטיסטי כמותני. למרות זאת יש לציין כי הבחירה באחת מהשיטות צריכה להתבסס גם על ההעדפה האישית שלכם אך גם על האופן שבו נוכל לענות על מטרת המחקר.
8. כתיבת פרק המבוא, הדיון והתקציר
המבוא כשמו כן הוא, מכניס את הקורא לעבודה שלנו ומציג אותה בפניו. על כן יש חשיבות לאיכות הכתיבה בפרק זה, כדי ליצור את הרושם הראשוני החיובי ולחבר את מי שמגיע לבחון את העבודה שלנו אל הנושא בצורה חלקה. פרק זה מסכם בדרך כלל את פרק הסקירה ובסופו תוצג מטרת המחקר ושאלת המחקר המרכזית. פרק הדיון הינו פרק חשוב המסכם את העבודה ומאפשר לקורא להבין מהי מטרת המחקר, מהם הממצאים המרכזיים ומהן המסקנות הראשיות העולות מהמחקר שלכם. רק לאחר כתיבת פרק הדיון ולקראת סיום העבודה כותבים את פרק התקציר שמביא את עיקרי העבודה: מה המטרות, מה בדקנו, מה מצאנו ומהן המסקנות המרכזיות שלנו.
9. סידור הרשימה הביבליוגרפית
פריטים ברשימה הביבליוגרפית של העבודה, צריכים להיות מסודרים באופן אחיד תוך הקפדה על כללי הכתיבה. כללי הכתיבה הנפוצים ביותר הם כללי ה-APA (האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה). רישום שאינו על פי הכללים, יגרור הפחתת נקודות ופגיעה בציון הסופי של העבודה. על כן, חשוב לדעת בדיוק כיצד לאזכר מקורות בגוף העבודה ובסופה. במידת הצורך, ניתן להיעזר באיש מקצוע מתאים כדי לערוך רשימה ביבליוגרפית נכונה ותקינה.
10. הגהה סופית לעבודה
גם עבודה אקדמית עם תזה מבוססת וברורה, יכולה להיפגע בגלל שגיאות כתיב, שגיאות הקלדה וניסוח שאינו מוקפד. על כן, ישנה חשיבות רבה לביצוע הגהה נוספת לפני הגשת העבודה. בדרך כלל אדם שכתב את העבודה יתקשה לאתר בעצמו את השגיאות שלו עצמו ולכן, מומלץ לתת למכרים לקרוא את העבודה או לפנות לעורך לשוני שמצוי בחוקי השפה והלשון, להגהה סופית של העבודה.